Hyviä linja-autonkuljettajia tarvitaan lisää
Jaa artikkeli:
TTS Työtehoseura kouluttaa Vantaan Nuolikujalla henkilöliikenteen ammattilaisia, jotka työllistyvät pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun linja-autoyrityksiin. Kuljettajista on jatkuva pula, koska pandemian aikana joukkoliikennettä jouduttiin supistamaan rajusti ja yritysten kuljettajista monet siirtyivät toisille aloille – ja nyt, kun liikenne on palannut normaaliksi, kuljettajia tarvitaan lisää.
Työtehoseuran tutkimuspäällikkö Minna Kuusela kävi Nuolikujalla tapaamassa kouluttajia ja opiskelijoita, ja kyseli mitä kuuluu. Haastateltavina olivat henkilölogistiikan pääkouluttaja Susanna Korpi ja muuta henkilökuntaa. Kouluttajien huoneessa nauru raikui ja huumori kukki, ja kaikessa näkyi aito välittäminen opiskelijoista ja motivaatio toimia kuten Työtehoseuran slogan ”meillä tehdään ammattilaisia” sanoo.
Mitä linja-autonkuljettajien koulutukseen kuuluu?
– Tarvitaan ajokortin korotus ensin C- ja sitten D-ajokorttiin. Opiskelijan täytyy ajokokeessa myös tuntea auton tekniikkaa, vaatimuksia ja turvallisuuteen liittyviä asioita ja asenteenkin täytyy vastata ammattilaisen toimintaa. Opintoihin kuuluu oleellisena myös käytännön harjoitukset, mm. ajoonlähtötarkastukset, rahdin lastaus, sammutus- ja evakuointiharjoitukset, liikuntarajoitteisten matkustajien avustus, apuvälineiden oikea sijoittelu ja kiinnitys kuljetusta varten, ajoneuvopiirturin käyttö ja paljon muuta. Ajokoulutus aloitetaan simulaattoreilla.
Voiko kaikista tulla kuljettajia?
– Monelle tulee yllätyksenä, että tämä koulutus onkin aika vaativa ja ammatti hyvin vastuullinen; ennakko-oletus on ehkä se, että työssä vain ajetaan ja pyöritellään rattia. Ketään ei haluta pelotella pois, mutta usein tarvitaan tietynlaisia tukitoimia, mihin ohjataan heti opiskelujen alussa. Meillä järjestetään oppimisvalmiuksia tukevia opintoja, joilla voi parantaa kielitaitoa, vahvistaa osaamista ajotaidoissa ja liikennesäännöissä ja oppia tulevan ammatin vaatimia taitoja jo ennen varsinaisten ammatillisten opintojen alkua.
Koulutuksessa lienee usein tarvetta parantaa kielitaitoa?
– Meillä on tosiaan paljon maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita, ja moni tarvitsee tähän tukea. Heti alussa on tavoitteena suomen kielen taidon vahvistaminen niin, että he pystyvät siitä jatkamaan ammatillisiin opintoihin. Taito paranee sitten toki koulutuksen aikana.
On ollut puhetta, että koulutukseen on tosi vaikea päästä. Onko näin?
– Tilannehan on, että linja-autonkuljettajia tarvittaisiin paljon enemmän. Mutta me pidetään opiskelijavalinnoissa tasosta kiinni – kaikista ei ole kuljettajiksi. Lisää hyviä hakijoita tarvitaan. Meillä on myös ollut paljon alanvaihtajia: yrittäjiä, pankinjohtaja, lentokapteeni ja muita vastaavia. Motivoituneelle ja hyvälle tekijälle löytyy aina opiskelupolku. Kyllä aika monessa ihmisessä asuu pieni linja-autonkuljettaja! Usein alalle keksitään hakeutua myös siksi, että on kavereita tai sukulaisia alalla. Alalle tarvitaan myös paljon uusia nuoria, ikärakenne on korkea.
Millaista kouluttajan työ on?
– Meidän henkilölogistiikan kouluttajat ovat täystyöllistettyjä moniosaajia. Kova työsuma juuri nytkin, kun paljon opiskelijoita valmistuu. Ajo-opetusta tehdään kahdessa vuorossa ja ylitöinä. Silti tiimissä vallitsee erittäin hyvä henki.
Kalusto sähköistyy, ja TEHO-lehdessäkin on esitelty TTS:n uusi sähköbussi. Onko muuten uutta ajankohtaista?
– Oppisopimuskoulutuksesta on tullut nyt tosi suosittua. Meillä on useita yhteistyöyrityksiä, joiden kanssa yhteistyö on tiivistä. Rekrykoulutus, jonka aikana korotetaan ajokortti, kestää noin 55 päivää, ja sitten jatketaan oppisopimuksella siellä yrityksessä ammattiopintoja. Tämä on hyvin palkitsevaa opiskelijoille: nopeasti töihin. Tämänkin vuoden puolella valmistuu vielä viitisenkymmentä oppisopimusopiskelijaa.
Entä se sähköbussi, onko hyvä peli?
– Täällä on kuusi bussia, joista yksi on tämä sähköbussi. Onhan se aivan huippuauto ajo-ominaisuuksiltaan.
”Tykkään ajamisesta ja asiakaspalvelusta”
Opiskelijaryhmässä neljä miestä oli parhaillaan pohtimassa pyörä-sanan taivutusmuotoja oppimisvalmiuksia tukevassa ryhmässä. Olette aloittaneet syyskuussa opinnot. Mikä on ollut mukavinta?
– Ajaminen simulaattorissa! VR-lasien kanssa on harjoiteltu myös, esimerkiksi ajolähtötarkastusta.
Toisessa luokassa on vastikään aloittanut rekrykoulutusryhmä teoriatunnilla. Naisia onkin vähitellen tullut enemmän alalle, mutta enemmän kaivataan. Mitä tuumii alalle hakeutumisen taustoista opiskelut aloittanut nuori nainen?
– No varmaan sen takia, kun mä tykkään ajamisesta paljon, ja sitten asiakaspalvelukin on kivaa. Odotan kovasti, että pääsen ajamaan bussia. Hain koulutukseen, ja täällä nyt ollaan! Kivalta tuntuu.
Tutustu kuljetusalan koulutuksiin https://tts.fi/koulutusalat/kuljetusala/
Teksti Minna Kuusela, tutkimuspäällikkö, TTS Työtehoseura
Kuvat: Minna Kuusela, Susanna Korpi