Hyppää sisältöön

Vimma-Vahvempaa naisyrittäjyyttä

Avaa yllä oleva kuva tästä linkistä isompana PDF-tiedostona

VIMMA-verkosto tarjoaa laadukkaita palveluja ja tuotteita!

Pohjois-Karjalassa toteutetussa VIMMA-hankkeessa on vahvistettu naisyrittäjyyttä, tuettu yrittäjien pärjäämistä ja edistetty jatkuvaa oppimista työelämässä. Toimenpiteillä on parannettu työssä jaksamista moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä ja luotu uutta tilaa verkostoitumiselle ja yhteisöllisyydelle. Osa yrityksistä on mukana ylläolevassa kuvakoosteessa.

Mukana VIMMA-verkostossa:

Hankkeen aikataulu:4/2023-10/2024
Hankkeen toteuttajat: TTS Työtehoseura
Hankkeen rahoittajat:Euroopan sosiaalirahasto (ESR+) / Etelä-Savon ELY

Miten VIMMA toimi?

Mukaan tulevien yritysten nykytila ja haasteet kartoitettiin yksilöllisellä selvityksellä ja toteutettiin riihivalmennuksien sarja. Riihet olivat tehokkaita lähipäiviä Pohjois-Karjalassa.

  • Johtaminen: oma itse ja työntekijät, 5/2023
  • Markkinointi: brändäys, digimarkkinointi ja tarinallistaminen 8/2023
  • Työssä jaksaminen: aivoergonomia, työn ja arjen sujuvuuden kehittäminen, 10/2023
  • Digitaalisuus: tekoälyn hyödyntäminen, tietoturva ja järjestelmät, 1/2024
  • Talous: kannattavuus, uusien tuotteiden lanseeraus, kirjanpito, 3/2024
  • Kestävä kehitys: ilmastovastuullisuus, kiertotalous, vastuullisuusviestintä, 5/2024
  • Päätöstapahtuma: yhteistyö, mitä tästä eteenpäin? 8/2024

Lisäksi toteutettiin lyhyempiä Teams-tapaamisia tarvittavista teemoista. Valmennuspäivien välissä yrittäjien etenemistä tuettiin ja sparrattiin. VIMMAn tuloksena on syntynyt myös myöhemmin hyödynnettävää koulutusmateriaalia yrittäjien käyttöön.

Tulokset ja yhteenveto

Materiaaleja yritysten tueksi

VIMMA-hankkeessa on käsitelty yrittäjyyden tärkeitä teemoja muun muassa seuraavien otsikkojen alla:

Johtaminen

Työn kuva on muuttunut. Tämä vaikuttaa sekä oman itsen että työntekijöiden johtamiseen sekä uuden toimintatavan eteenpäin viemiseen. Tulevaisuuden johtajan tärkeimpinä ominaisuuksina ovat nousemassa esiin tunneäly, empaattisuus ja avoimuus.  Yrittäjän kannattaa myös pysähtyä miettimään ja kirjata ylös, mitkä ovat yrityksen missio, arvot, visio ja strategia. Miksi olen lähtenyt yrittäjäksi ja mitä tavoittelen?

Työssä jaksaminen

Mitä tarkoitetaan aivoergonomialla? Miten tunnistaa kuormittavat työolosuhteet ja parantaa niitä? Lisääntyvä digitalisaatio tuo lisää haasteita stressinhallintaan.

Digitalisaatio

Digitalisaatio ja erilaisten sähköisten järjestelmien hallinta ovat jo osana kaikkea yrittäjyyttä. Oppiva tekoäly muuttaa myös digitaalista maailmaa ja vaikuttaa myös yrittäjyyteen. Tietoturva ja erilaiset kyberuhat on pientenkin yrittäjien huomioitava entistä tarkemmin.

Talous

Talouden johtaminen ja hallinta on kannattavan ja toimivan yritystoiminnan perusta. Miten lasketaan uusien tuotteiden kannattavuus?

Kestävä kehitys

Kestävä yritystoiminta ottaa maapallon kantokyvyn huomioon. Liiketoiminnan vastuullisuuteen kuuluvat eettiset arvot, vastuu ympäristöstä, henkilöstöstä ja asiakkaista. Kestävästä ja vastuullisesta yritystoiminnasta kannattaa myös viestiä oikein.

Markkinointi

Markkinointi on tuotteen tai palvelun myynnin edistämistä. Sen ydintä on ihmisten tarpeiden ja odotusten ymmärtäminen sekä niihin vastaaminen. Markkinointi kannatta, toisin kuin usein ajatellaan, aloittaa sisäpiiristä, nykyisistä asiakkaista ja sidosryhmistä. Markkinointia varten yritys tarvitsee vision – merkityksellinen visio on markkinoinnin suunnittelun määrittäjä.

Hankkeen yhteyshenkilö

Hankkeen työryhmä Anu Ahtela, Marjo Kittelä, Minna Kuusela ja Maija Suutarinen

Haku