Hyppää sisältöön

Ote opinnoista – opintojen tuen ja ohjauksen kehittämistä

Hankkeen tarkoituksena on selkiyttää ja parantaa oppimisen tuen järjestämistä ja järjestelmää systemaattisemmaksi osaksi toimintaa.

Tavoitteena on, että opintojen saavutettavuus, opiskelijoiden yhdenvertaisuus ja toisen asteen tutkinnon suorittamisen edellytykset paranevat. Lisäksi hankkeen päämääränä on vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia ja, että opiskelijoille pystytään tarjoamaan oikea-aikaista tukea eri muodoissa eri ympäristöissä. Hanke pyrkii myös tukemaan henkilöstön osaamisen kehittymistä ja tietoisuutta toimintamalleista sekä toimimista näiden mallien mukaisesti.

Oppimisen tuella tarkoitetaan laajaa kokonaisuutta, jonka muodostavat opintojen henkilökohtaistaminen, opinto-ohjaus, erityinen tuki / erityisopetus sekä muut opiskelijan opiskeluvalmiuksia ja hyvinvointia tukevat toimet. Oppimisen tuen keskiössä on opiskelija, jonka hyvinvointi, jaksaminen ja opintojen sujuvuus ovat tuen tavoitteina. Tähän sisältyy opiskelijoiden ohjauksen ja tukitarpeiden nykyistä systemaattisempi kartoittaminen sekä opiskelijan hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn vahvistaminen pedagogisten tukitoimien ja yhteisöllisen opiskeluhuollon avulla.

Lue lisää: Hankeavustukset ammatillisen koulutuksen oppimisen tuen kehittämiseen 2024 | Opetushallitus (oph.fi)

Hankkeen aikataulu:2024–2025
Koordinaatio :Työtehoseura ry
Yhteistyökumppanit:Suomen Ympäristöopisto SYKLI ja Suomen Yrittäjäopisto
Hankkeen rahoittajaOpetushallitus

Koulutuskalenteri

Ilmoittaudu täällä Ote opinnoista -hankkeen järjestämiin maksuttomiin koulutuksiin oppilaitoshenkilökunnalle. Koulutusten kohderyhmä hankkeen opetus- ja ohjaushenkilöstö. 

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä jokaisen koulutuksen yhteydessä.

Miten digitaalisesta oppimateriaalista tehdään saavutettavaa?

Monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden huomioiminen oppilaitosympäristössä


Ajankohta: 3.4.2025 klo 14-15.30
Sijainti: Teams

Kuvaus:

  • Saavutettavuuden perusteet – saavutettavuuden osa-alueet, lainsäädännön vaatimukset ja opiskelijoiden moninaisuus.
  • Yleisimmät saavutettavuuspuutteet ja niiden korjaaminen – esimerkkejä ja ratkaisuja.
  • Visuaalinen ja sisällöllinen saavutettavuus – kuvien, värien, fonttien, tyylien ja kielen saavutettavuus.
  • Saavutettavat materiaalit – tiedostoformaatit, videot, äänitiedostot ja linkit.
  • Testaus ja pedagogiset käytännöt – saavutettavuuden testaaminen, apuvälineet ja monikanavaisuus.

Kouluttaja: Merja Laamanen, saavutettavuusasiantuntija ja -kouluttaja, JYU

Kohderyhmä: opetus- ja ohjaushenkilöstö

Ilmoittautuminen:
https://link.webropol.com/ep/oteopinnoista-saavutettavuus

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä.


Ajankohta: 8.5. klo 14.30-16
Sijainti: Teams

Kuvaus: Turvallinen ja yhdenvertainen oppilaitosyhteisö – kouluttajan rooli.

Miten varmistat kouluttajana, että jokainen opiskelija kokee olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi? Webinaarissa tarkastelemme monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämistä oppilaitosyhteisössä. Käsittelemme saavutettavuuden merkitystä, turvallisen tilan luomista sekä syrjinnän ja rasismin tunnistamista. Lisäksi pohdimme, miten sukupuolineutraalius ja syrjiviin käsityksiin puuttuminen tukevat kaikkien opiskelijoiden osallisuutta.

Kouluttaja: Virpi Ilkka, erityisopettaja, opinto-ohjaaja, yritystoiminnan kouluttaja, SYO

Kohderyhmä: koko henkilöstö

Ilmoittautuminen: https://link.webropol.com/ep/oteopinnoista-monimuotoisuus

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä.



Miksi ja miten huomata hyvä ja vahvistaa hyvinvointia muuttuvassa ajassa?

Neurodiversiteetti työpaikoilla; miten voin huomioida organisaationi koko kirjon?

Ajankohta: 15.5. klo 14-15
Sijainti: Teams

Kuvaus: Miten oppilaitoksessa tai missä tahansa työyhteisössä voidaan vahvistaa sekä yksilöiden että yhteisön voimavaroja?

Luennolla käsitellään tutkitusti merkittäviä tekijöitä, jotka tukevat näitä tavoitteita.

  • Omat vahvuudet ja niiden hyödyntäminen arjessa ja työssä.
  • Sosiaaliset suhteet ja arvostuksen osoittaminen, mikä rakentaa yhteenkuuluvuutta.
  • Tunnetaidot, ajatukset ja asenteet, jotka auttavat käsittelemään stressiä ja haasteita.
  • Aikaisemmat onnistumiset ja niistä oppiminen, jotka vahvistavat uskoa omiin kykyihin.

Luento vastaa kysymyksiin kuten:

  • Miten parantaa vuorovaikutuksen laatua ja herättää myönteisyyttä vuorovaikutuksessa työyhteisössä?
  • Miten vahvistaa hyvinvointia myönteisen ja lämpimän kohtaamisen avulla?
  • Miten ja miksi antaa palautetta ja rohkaisua pienellä kynnyksellä?

Kouluttaja: Kaisa Vuorinen, FT, erityisopettaja, työnohjaaja, Helsingin Yliopisto,  CEO & Founder, Positive Learning Oy

Kohderyhmä: opetus- ja ohjaushenkilöstö

Ilmoittautuminen: https://link.webropol.com/ep/oteopinnoista-huomaahyva

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä.


Ajankohta: 22.5.2025 klo 14.30-16
Sijainti: Teams

Kuvaus:

  • Mitä neurodiversiteetti tarkoittaa työpaikalla?
  • Keskeiset käsitteet ja määritelmät
  • Ensimmäiset askeleet kohti neurodiversiteetti-ystävällisempää työpaikkaa

Kouluttaja: Katariina Mustonen, vastuullisuusasiantuntija, Sykli

Kohderyhmä: opetus- ja ohjaushenkilöstö

Ilmoittautuminen: https://link.webropol.com/ep/oteopinnoista-neurodiversiteetti

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä.


Oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen osat 1 ja 2

Työnohjaustiedot- ja taidot

Ajankohta: 6.6.2025 klo 13-15 ja 13.6.2025 klo 13-15
Sijainti: Teams

Kuvaus: Koulutus on kokonaisuus, joka koostuu kahdesta iltapäivästä. Noin viikkoa ennen ensimmäistä osuutta lähetetään osallistujille orientoiva ennakkotehtävä. Sen perusteella sisältöä pystytään tarkentamaan osallistujien toiveiden ja tarpeiden mukaan.

Ensimmäisessä osassa keskitytään oppimisvaikeuksien ja tuen tarpeen tunnistamiseen sekä käytettävissä oleviin keinoihin ja menetelmiin.

  • Oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
  • Oppimisen tukemisen keinot, menetelmät, vinkit ja ideat
  • Selkeäkielisyys, ymmärrettävyys ja käytettävyys (esim. oppimisessa ja ymmärtämisessä, muistamisessa, kielellisissä kyvyissä, tarkkaavuuden suuntaamisessa)

Kouluttaja: Päivi Tanner, erityisen tuen asiantuntija, Spesia

Kohderyhmä: opetus- ja ohjaushenkilöstö

Ilmoittautuminen: https://link.webropol.com/ep/oteopinnoista-oppimisvaikeudet

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä.

Ajankohta tarkentuu myöhemmin, syksy 2025
Sijainti: Teams

Kuvaus: Työnohjaus toimii ennakointina, joka auttaa ennaltaehkäisemään konflikteja. Samalla se tukee työssäjaksamista ja lisää viihtyvyyttä. Parhaimmillaan se edistää hyvinvointia ja sujuvaa yhteistyötä työyhteisössä.

Kouluttaja: Seija Moilanen, erityisasiantuntija, työnohjaaja, TTK

Kohderyhmä: ammatillisen koulutuksen esihenkilöstö

Ilmoittautuminen aukeaa, kun ajankohta varmistuu

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä.


Miten toimia uhkaavassa tilanteessa oppitunnilla tai tauon aikana

Ajankohta tarkentuu myöhemmin, syksy 2025
Sijainti: Teams

Kuvaus: Opitaan tunnistamaan, ennaltaehkäisemään ja hallitsemaan uhkaavia tilanteita oppilaitoksessa sekä ymmärtämään työnantajan ja työntekijän vastuut turvallisuuden varmistamisessa.

Kouluttaja: varmistuu myöhemmin

Ilmoittautuminen aukeaa, kun ajankohta varmistuu

Kohderyhmä: hankkeen opetus- ja ohjaushenkilöstö

Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostiin kalenterikutsun yhteydessä.

Lisätiedot

Haku