Maarakennusala sähköistyy
Jaa artikkeli:
TTS Työtehoseuran maarakennuksen koulutuksiin on hankittu uusi täyssähköinen pyöräkuormaaja. Liikenteessä pörrää koko ajan enemmän sähköllä toimivia ajopelejä. Pikkuhiljaa sähköistys on valtaamassa alaa myös isommissa ajoneuvoissa ja koneissa.
Ongelmana on silti akkujen iso koko, mikä hidastaa rahtiliikenteen sähköistymistä, akkujen latausaika ja esimerkiksi isojen täyssähkökaivinkoneiden vielä posketon hinta. Maarakennuksen kevyempää laitteistoa voidaan kuitenkin jo korvata täyssähköisillä koneilla.
Maarakennuksen koulutuksiin on TTS Työtehoseuralle hankittu uusi täyssähköinen pyöräkuormaaja Kramer, joka toimii yhdellä latauksella viisi tuntia. Tämänkaltaisia pikkukuormaajia ja muita uuden sukupolven laitteita on alkanut näkyä alan yrityksissä, mutta vielä yhdellä latauksella ei koko työvuoron pituutta pystytä kovin hyvin hyödyntämään. Koulutuksen tarpeisiin viiden tunnin ajoaika jo soveltuu, kun vielä ruokatunnin aikana ladataan lisää. Akkuteknologian kehittyessä täyssähkölaitteet tulevat lisääntymään myös työmailla, pienimmistä tärylätkistä eli maantiivistäjistä alkaen.
Eroon päästöistä
Maanrakennuksen työympäristöt vaihtelevat kaikille näkyvistä maanrakennuskohteista pienempiin, jopa rakennusten kellareissa tapahtuviin urakoihin. Päästöt aiheuttavat monissa tällaisissa paikoissa haasteita. Täyssähkökoneet soveltuvat täydellisesti kohteisiin, joissa melu- tai savukaasupäästöjä ei saisi syntyä. Kellaritilassa tapahtuva työskentely on aiemmin vaatinut haastavaa ilmanvaihdon suunnittelua. Täyssähkökoneet hiljaisina ja pakokaasuttomina työjuhtina sujuvoittavat urakoita. Akkukäyttöisiä maanrakennuskoneita onkin käytetty jo pitkään kaivosteollisuudessa.
Konekanta uudistuu
Hybridilaitteet ovat välivaihe ennen täyssähköistymistä. TTS Työtehoseuralle on täyssähköisen pyöräkuormaajan lisäksi hankittu jo aiemmin hybridivoimalla toimiva Komatsu-kaivinkone. Tällaiset kaivinkoneen kääntämisestä syntyvän jarrutusenergian talteen ottavat, konetta sähkömoottoreilla kääntävät hybridikaivurit ovat yleistymässä nopeasti. Hybridit toimivakin oikein hyvin lajittelu- ja lastaustöissä, missä konetta käännellään koko ajan.
Ammatillisen oppilaitoksen konekannan onkin aina oltava sellainen, ettei opiskelijoiden tarvitse ihmetellä uutta tekniikkaa vasta työmailla. Käyttökustannuksissa ja polttoaineessa tulee hybridi- ja sähkökoneissa myös paljon säästöjä. Maarakennuksen opiskelijoiden koekäytössä on myös hiljattain ollut pieni Volvon täyssähköinen kaivinkone. Laitevalmistajien kanssa tehtävä hyvä yhteistyö mahdollistaa testauksia, vaikka vielä tällaisten laitteiden hankintahinta on liian kallis. Koneiden liisauskaan ei olisi välttämättä kannattavaa, kun lasketaan koneiden hoitokulut. Oppilaitoksen on tehokkainta omistaa itse koneita, jotta opiskelijoille saadaan niitä riittävästi kuljetettavaksi.
Digitalisaatio on ollut arkea alalla jo pitkään
Infra-ala on muutenkin viimeisen vuosikymmenen aikana ottanut valtavan digitalisaatioaskeleen eteenpäin. Hankkeissa hyödynnetään tietomallinnusta, 3D-koneohjausjärjestelmiä ja pilvipalveluja. Työmaat ovat nykyään useimmiten mallinnettuja ja suunnitelmat voidaan jakaa työnjohdolle ja konekuskeille pilvipalveluun. 3D-koneohjausta hyödyntämällä voidaan työskennellä ilman mittamiehiä ja maastoonmerkintää. 3D-koneohjaus perustuu satelliittipaikannukseen, ja kolmiulotteiset suunnitelmat mittatietoineen ovat kuljettajalle näkyvissä näytöllä sisällä ohjaamossa. Näin lisätään työmaiden tehokkuutta, tarkkuutta, sujuvuutta ja luotettavuutta. Koneohjauksen avulla työ onnistuu todennäköisemmin kerralla oikein, jolloin säästetään kustannuksissa aikaa, materiaaleja ja polttoainetta. Vielä ei 3D-koneohjausta silti ole kaikissa koneissa.
Koulutus alkaa simulaattoreilla
Osa digitalisaatiota ovat myös maarakennuksen simulaattorit, joilla koulutus aloitettiin TTS:n maarakennusalalla kymmenen vuotta sitten. Simulaattoreilla voidaan työskennellä turvallisesti ja taloudellisesti. Koneiden käyttöä opetellaan ensin simulaattoreilla, jonka jälkeen pääsee harjoittelemaan eri maansiirtokoneita oikeassa ympäristössä Vihtijärven harjoitusalueella Ylimmäisissä.